Eduza blog / 22.02.2025.

Edita Bandur: želite svladati poslovni engleski jezik? Jedini način jest da ga konzistentno, aktivno i entuzijastično vježbate i koristite

Edita Bandur magistra je edukacije engleskog jezika i filozofije s CELTA certifikatom i specijalizacijom za poslovnu komunikaciju. Kao poduzetnica i neizvorna govornica engleskog jezika, razumije vaše izazove, ali i prepoznaje vaš potencijal. Njena misija je osnažiti vas da engleski jezik koristite kao pouzdan alat za učinkovitu komunikaciju i međunarodni poslovni uspjeh.

Razgovarala: Višnja Željeznjak

Kada i kako je iznikla tvoja ljubav prema engleskom jeziku i podučavanju?

Već u osnovnoj školi voljela sam pomagati drugima sa zadaćom i zadatcima, a najčešće su se mučili s hrvatskim i engleskim jezikom te matematikom. Voljela sam sve te predmete zbog predvidljive logike gramatičkih i matematičkih pravila, koja su, poput nekakve slagalice, meni uvijek imala smisla. Kad bih to uspijevala dočarati drugima i onda se to prevodilo u konkretne rezultate, poput boljih ocjena ili većeg samopouzdanja, to su mi uvijek bili trenutci za pamćenje.

Engleski jezik već je tada bio veliki prozor u širi svijet sadržaja poput glazbe, filma, knjiga, serija, a nešto kasnije i mnoštva informacija na internetu. Kako sam postajala starija, tako mi je bivalo sve jasnije da s usavršavanjem engleskog jezika ne mogu pogriješiti i da će to znanje u budućnosti postati još važnije i korisnije. To je onda dovelo do studija engleskog jezika i filozofije te rada u struci, a danas i poduzetništva.

Imaš iskustvo rada s više od 1000 zadovoljnih polaznika različitih profila. Što njima najviše pomaže u savladavanju poslovnog engleskog?

Odgovor na to pitanje vrlo je jednostavan: vježba!

Konzistentna, aktivna i entuzijastična upotreba jezika jedini je način da ga se svlada. Kad kažem entuzijastična, mislim na to da im je dovoljno zabavna da probudi njihovu kreativnost. Kako bi oni to postigli, moramo uzeti u obzir interese i vrijednosti polaznika. Kad kažem aktivna, mislim na vježbu s razmišljanjem, izazovom i smislenim zadatkom.

Nije isto koristiti jezik za vježbe van konteksta i za stvarne svakodnevne obaveze, poput razgovora s potencijalnim klijentima. Konzistentnost samu sebe objašnjava. Jezik slabi neupotrebom, baš kao i naši mišići. Zato je uvijek dobro imati nekoga da nas pomogne pogurati u pravom smjeru. Ja sam tu da ponudim okvir koji odgovara potrebama i izazovima s kojima se polaznici susreću, i upravo to imanje nekoga da nas motivira i preuzme na sebe planiranje našeg učenja je ono što im zaista donosi rezultate.

Što tvoji polaznici najčešće misle da im treba, a što ti vidiš da im zapravo treba?

Moji polaznici dođu opsjednuti gramatikom i svojim gramatičkim greškama. Naravno, točnost je bitna i svladavanje pravila sasvim sigurno povećava naš jezični repertoar.

Međutim, većina mojih učenika već ima sasvim solidno znanje koje nedovoljno upotrebljavaju. Oni se više fokusiraju na greške, umjesto na ogroman komunikacijski potencijal koji već imaju. Vježbanje parafraziranja, aktivnog slušanja, gradnja samopouzdanja i postupno shvaćanje da je razumijevanje srž jezika izazovi su s kojima se skupa suočavamo.

Mojim klijentima treba jezik za određen cilj, primjerice: da bi dogovorili nekakav projekt. Za takvu situaciju bitna je razina točnosti, poput znanja o razlici između jezika koji izražava prošlost, budućnost ili sadašnjost. Međutim, važno je također moći samopouzdano izraziti vlastite potrebe, razumjeti potrebe drugoga i graditi odnos. To su vještine koje treba 'prevesti' iz prvog jezika, uz izbjegavanje perfekcionizma i jačanje fleksibilnosti koja proizlazi iz iskustva.

Mnogi polaznici vjerojatno imaju dosta ispunjen raspored obaveza. Kako im pomažeš da zadrže kontinuitet učenja?

To je svima izazov i odgovor je uvijek isti: kad polaznici vide vrijednost onoga što uče, potrudit će se naći vremena za učenje. Polaznici kojima je to teško uglavnom su oni koji trenutačno nemaju gorući razlog da vježbanje jezika stave na prvo mjesto. To je sasvim normalno.

Jezik je nešto što se razvija cijeli život i očekivano je da će netko raditi različitim tempom za nastup koji je za mjesec dana ili za planiranu promjenu karijere u iduće dvije godine.

Ja nudim fleksibilnost i alate za samostalno učenje te nastojim stvoriti takvu atmosferu da svakom mom klijentu bude žao kad mora propustiti sastanak. Zajedno tražimo pristupe učenju koji se uklapaju u njihove rasporede i odgovaraju njihovim interesima i karakterima, a krajnja odgovornost je ipak na samom učeniku.

Kako izgleda tvoj proces pripreme za nastavu s novim klijentom? Koje su ključne stvari koje želiš saznati prije prvog sata?

Prvi sastanak s novim klijentom ključan je za postavljanje temelja uspješne suradnje. Kroz detaljni inicijalni intervju nastojim dobiti što kompletniju sliku njihove situacije: od konkretnih poslovnih ciljeva i konteksta u kojem trebaju koristiti engleski jezik, do postojećih jezičnih navika i poteškoća.

Ovaj prvi razgovor ima dvostruku funkciju: dok prikupljam informacije za kreiranje personaliziranog programa, istovremeno procjenjujem njihovu trenutačnu razinu kroz prirodnu konverzaciju. Time izbjegavam stres formalnog testiranja, a dobivam realniju sliku njihovih jezičnih vještina. Klijenti isto tako od prvog sastanka shvate da će aktivno sudjelovanje i puno govora biti ključni dio našeg rada zajedno, pa mi to pomaže i u postavljanju ispravnih očekivanja.

I tebi je engleski drugi, a ne materinji jezik. Jesi li ikad zbog toga imala poteškoća prodati svoje usluge i ako jesi, kako si ih prevladala?

Tržište za nas predavače engleskog jezika je takvo da izvorni govornici još uvijek imaju nepravednu prednost pa bivaju zaposleni bez odgovarajućih kvalifikacija, tim više što potreba za predavačima raste, a nedostaje iskusnih stručnjaka. Situacija je paradoksalna jer je neizvornih govornika engleskog jezika daleko više, a neke statistike pokazuju da se oko 75% interakcija na engleskom jeziku odvija upravo sa sudjelovanjem nas kojima je engleski strani jezik. Višejezičnost je vrijedna vještina na globalnom tržištu i nema logičnog razloga da se preferiraju predavači koji govore manje jezika.

U prošlosti mi se događalo da su me škole, bez mog znanja, predstavljale kao izvornu govornicu, pa sam u prvih par sastanaka s učenicima bila u neugodnoj situaciji da objašnjavam kako su moje iskustvo, volja i kvalifikacije puno bitniji od moje putovnice. Mojim klijentima je bitno vidjeti na mom primjeru da se jezik može naučiti na visokoj razini.

Također im je važno shvatiti da rade greške i na svom materinskom jeziku te da time što su rođeni kao, na primjer, govornici hrvatskog jezika, nisu automatski zadobili pedagoške vještine i razumijevanje jezika na razini da ga i sami podučavaju. Isključujući neugodna iskustva s početka karijere, kao samostalnoj obrtnici najbitnija mi je reputacija koju sam stekla dosadašnjim radom, tako da sada rijetko nailazim na takav otpor.

Klijenti su ti uglavnom stranci. Kako dolaziš do njih, i koliki postotak klijenata ti dolazi iz Hrvatske?

Još uvijek do klijenata najviše dolazim preko preporuka iz mreže kontakata koju sam godinama gradila radeći u različitim tvrtkama i školama u više država, a najviše ih je iz Češke. Otkad sam postala aktivna na LinkedInu i u grupama hrvatskih poduzetnika, događa mi se da mi se povećava broj klijenata iz Hrvatske; njihov udio trenutno se kreće oko 15%.

Na mojoj web stranici možete saznati više o mom pristupu podučavanju i rezervirati besplatne konzultacije, a na LinkedInu mi se možete izravno obratiti s pitanjima.

Online edukacija za poslovni engleski jezik

S Darkom Marešom pokrenula si podcast na engleskom jeziku pod odličnim nazivom Seen & Heard. Koje ciljeve želite ostvariti?

Moja omiljena tema: podcasti :)

(op.a: I moja :) Zato i pitam!)

Želim osnažiti poduzetnike, osobito one kojima engleski nije prvi jezik, da ga koriste kako bi proširili svoje kontakte i tržište. Darko ih želi potaknuti da koriste fotografiju i video u poslovne svrhe, kako bi ih što više ljudi upoznalo i prepoznalo kao stručnjake u svojim poljima.

Zajedno se to može nazvati pozivom na globalnu vidljivost. Mi svojim primjerom želimo pokazati da to nije tako teško kako se čini i podijeliti poticajne priče naših gostiju. Možete nas pronaći na YouTubeu i LinkedInu.

Seen & Heard Podcast: Edita Bandur i Darko Mareš

Koje su prednosti vođenja podcasta uz suvoditelje?

Prednosti su mnogobrojne. Darko Mareš je, kao prvo, pokretačka sila za video format koji je dosta izazovan. Uz to, on temama prilazi iz potpuno druge perspektive, s drugim iskustvom i jednom zdravom razinom opuštenosti i humora. To djeluje kao dobar balans mom perfekcionizmu i sprječava da mi određene teme dosade ili da ih previdim kao bitne.

Dvije glave imaju više dobrih ideja, a istovremeno su i bolji filter za one loše. Zajedno imamo veću mrežu kontakata i više vještina koje donosimo u projekt. Naposljetku, zajedno je rad zabavniji i lakše je nositi se s nepredviđenim situacijama.

Koji su rezultati podcasta do sada i koliko ti on pomaže u poslovanju?

Podcast mi je, kao prvo, pomogao da se i sama nosim sa strahom od kamere i nastupa uživo kao svojevrsna terapija izlaganjem. Uz to, doveo je do prilika za plaćena predavanja i gostovanja kod drugih. Pomogao mi je proširiti mrežu kontakata, doći do novih potencijalnih klijenata te do korisnih saznanja od stručnjaka koji pristaju gostovati kod nas.

Meni osobno najdraži rezultat do sad jest pristanak mojih učenica da nastupe s nama, prvi put na engleskom jeziku i uživo! Poboljšano samopouzdanje koje iz toga proizlazi posebno mi je draga nagrada za moj rad.

Koje druge digitalne alate i platforme koristiš u podučavanju i kako ti oni pomažu u radu s klijentima?

Temelj moje online nastave jesu konferencijski alati poput Microsoft Teamsa koji koristim za video sastanke i dijeljenje ekrana, dok kroz alate poput Google Docs i Google Slides zajedno radimo na dokumentima i prezentacijama u realnom vremenu.

Za održavanje motivacije koristim interaktivne kvizove i jezične igre kao što su Kahoot! i Quizlet, koji su se pokazali izvrsni za vježbanje na zabavan način.

Uz to, koristim profesionalne digitalne rječnike i AI tehnologije za istraživanje, generiranje i vježbanje realističnih poslovnih scenarija, što nam pomaže da nastava bude dinamična i prilagođena stvarnim situacijama.

I za kraj: koji savjet bi dala poduzetniku koji oklijeva započeti s učenjem poslovnog engleskog jer misli da je prekasno ili da nije talentiran za jezike?

Nikad nije prekasno i talent za jezike ne postoji! Postoje samo veća ili manja motiviranost, te želja i potreba da se jezik koristi, uz neke osobine poput boljeg ili lošijeg pamćenja koje cijeli proces čine nešto bržim ili sporijim.

Za one koji se osjećaju prestaro: postoje obećavajuće studije koje ukazuju na to da učenje jezika u starijoj dobi usporava kognitivni pad i sprječava demenciju. Što je preciznije definiran razlog za korištenje jezika, to je lakše doći do konkretnog i mjerljivog rezultata, zbog čega je jako bitno fokusirati se na male korake, radije nego neku apstraktnu ideju savršenog govornika.

Želite moći pratiti stručnu edukaciju na engleskom jeziku, predavati nešto o čemu imate gomilu znanja, umrežavati se na međunarodnim konferencijama? Dođite da zajedno radimo na tome, umjesto na cijelom korpusu engleskog vokabulara i gramatike. Počnite na nečemu malome, već danas, i vrlo brzo ćete vidjeti obećavajuće rezultate koji će vas uvjeriti da su motivacija, izloženost i upornost puno bitniji od zamišljenih predispozicija.

Steknite nove vještine:

Expanded English: Konverzacijski Grupni Online Tečaj Engleskog Jezika Za Poduzetnike

Uredništvo Eduze
Uredništvo Eduze
Platforma za poslovne edukacije koja vam pomaže živjeti od svog znanja.