Poslovni portret često je prva točka uz koju vežemo osobu i prije nego se međusobno upoznamo u poslovnom svijetu. To je naročito točno danas kad se gotovo sve zbiva online. Istina je da na našu percepciju utječu i dodatne informacije poput opisa osobe, biografije ili pak preporuke, međutim vizualni izgled pamtimo i doživljavamo snažnije.
Kad naiđemo na tekst neke osobe ili želimo saznati više o njoj, prvo pogledamo fotografiju te osobe. Ako fotografije nema, pretražujemo internet i prve fotografije koje tamo pronađemo kreiraju prvi dojam o toj osobi. A znamo koliko je prvi dojam važan.
Za edukatore je poslovni portret još i važniji jer se putem njega izravno uspostavlja prvi dojam o kojem također ovisi hoće li osoba biti zainteresirana za edukaciju. Polaznici već i kroz fotografiju nesvjesno donose razne procjene (doduše, ponekad i krive):
- Da li je ovaj edukator stručan?
- Hoće li mi ovaj edukator moći prenijeti znanje na interesantan način?
Drugim riječima, polaznici edukacija se pitaju:
Da li je ovaj edukator vrijedan mog povjerenja?
Dobar poslovni portret svojevrstan je alat u službi svjesnog i namjernog kreiranja povjerenja. Donosim 4 elementa dobrog poslovnog portreta koji će vam u tome pomoći.
Osnove dobrog prvog dojma: pogled i stav
Najvažnije je zadobiti povjerenje na samom početku. Ako polaznici edukacija u startu nemaju povjerenje u vas da ćete im moći prenijeti znanje, teško da ćete to povjerenje pridobiti kasnije.
Poput čvrstog stiska ruke i pogleda u oči, i prilikom “upoznavanja” putem portreta dobro je da uspostavite barem prividan kontakt očima.
(Primjer portreta bez kontakta očima. Usporedite sa sljedećom fotografijom.)
Ako prilikom virtualnog upoznavanja promatraču želite komunicirati interes i opuštenost, zauzmite manje ukočen stav. Dopustite vašem fotografu da vas tijekom procesa fotografiranja vodi i usmjerava: pratite njegove ili njene upute kako se opustiti.
(Primjer portreta s izraženim opuštenim stavom (i kontaktom očima).)
Prikažite se kakvi doista jeste
Polaznike edukacija pri prvom susretu u učionici ne želite iznenaditi niti razočarati. To se ponekad događa kada se njihova očekivanja temelje na fotografiji koja pruža iskrivljeni uvid u edukatora.
Zato vas poslovni portret obavezno mora ocrtavati onakvima kakvi doista jeste. Smiješak na portretu neće imati smisla ako ste u stvarnom životu striktno ozbiljni.
S druge strane, ozbiljan i mrk pogled na portretu dovest će vaše polaznike u zabludu ako edukacije temeljite na učenju kroz zabavu i smijeh.
Poslovna fotografija mora biti ažurna!
Svi s vremenom mijenjamo izgled na ovaj ili onaj način. Otprilike bismo fotografiju portreta trebali ažurirati svake 2-3 godine.
Ako ste značajno promijenili izgled - od frizure, brade, naočala, boje kose i slično - preporučujem vam da ažurirane fotke napravite odmah nakon tih promjena. Trenutni izgled ne bi se smio puno razlikovati od onog što je vidljivo na fotografiji.
Pogledajte primjer mog vlastitog portreta:
(Darko Mareš, 2013. godina. Autor fotografije: Davor Žerjav)
(Darko Mareš, 2016. godina. Autor fotografije: Mario Blažević)
Ovo je ista osoba u vremenskom rasponu od 3 godine.
Važan je i pravilan odabir odjeće te uređivanje (frizura, šminka, brada). Sve to trebate na poslovnom portretu uskladiti s onime kako izgledate kad vas polaznici susretnu na edukaciji.
Bacite pogled na moj portret u 2021. godini:
(Darko Mareš, 2021. godina)
Prepoznatljivost + prisutnost = bliskost
Znate li onaj osjećaj kad se prvi put rukujete s nekom osobom u stvarnom životu, ali vam se već čini kao da ste dugogodišnji i dragi poslovni prijatelji?
Takav efekt ne morate prepustiti slučaju, već ga možete ciljano stvoriti kombinacijom prepoznatljivosti i stalne prisutnosti.
Dobar poslovni portret koji plasirate online pomoći će vam da postignete potpunu prepoznatljivost u stvarnom svijetu. Nitko ne izgleda skroz identično kao druga osoba, no ponekad se događa da nas ljudi zamijene s nekim drugim. Zato mogu pomoći detalji na portretu koji nas čine jedinstvenima, poput tipično ‘naše’ frizure, ukrasa koje često nosimo, ili načina na koji se odijevamo.
(Prepoznatljivost je iznimno važna ako se zovete isto ili slično kao neka druga osoba. Primjerice, svi Ivani Horvati ovog svijeta ne mogu baš samo tako promijeniti ime i prezime, ali sa svojim prepoznatljivim poslovnim portretima mogu pomoći da se lakše pronađe prava osoba.)
Prepoznatljivost proizlazi iz učestalog pogleda na vašu fotografiju, primjerice na vašu profilnu fotografiju na društvenim medijima. Zato želite biti prisutni tamo gdje ljudi gledaju. Učestali pogled na vašu profesionalnu fotografiju stvara osjećaj bliskosti i prisnosti s vama kao edukatorom. Taj se osjećaj instantno prenosi na prvi pravi susret s vama.
Kako se vi kao edukator želite brendirati?
Pokrenuli smo diskusiju o ovom članku na Linkedinu. Javite se s komentarom.
Darko Mareš je fotograf specijaliziran za portrete te na taj način klijentima pomaže u njihovu čim boljem vizualnom predstavljanju. Studio u kojem djeluje nalazi se u Čakovcu, no fotografira diljem cijele Hrvatske te i šire.