Eduza blog / 14.08.2023.

Kako dobiti prvi ili bolji posao preko veze u 3 jednostavna koraka

Svi mi koji imamo više od dvije godine životnog i profesionalnog iskustva dobro znamo da se većina poslova na ovom svijetu dobiva i dogovara preko veze. Zapravo, u tome i nema ništa loše, jer “veza” zapravo označava povjerenje, preporuke i ljudski kontakt.

Kako do posla preko veze.png

Dobivanje posla tek je početak

Za mladu osobu koja tek traži prve poslove bitnija je pouka da “dobiti posao'' ne znači nikakav kraj niti cilj. Dobiti posao zapravo je početak. O sreći, sposobnosti i okolnosti ovisi hoće li to biti početak mučnog perioda ili početak uspješne karijere.

Iako sam ponosno tvrdila da niti jedan posao nisam dobila preko veze, gledajući desetljećima unazad moram priznati da nisam bila u pravu. Sve veze koje su me dovodile do novih prilika i novih poslova zapravo su bile stvorene, ojačane i povezivane godinama. Zapravo su te veze kreirane nesvjesno, ponekad nevidljivo i nehotice.

Ono što je puno bitnije za ovu priču jest putokaz kroz tri koraka do posla preko veze. Za priču koristim četiri usporedne studije slučaja sa stvarnim ljudima iz moje (stvarne ili virtualne) okoline, koji su stvaranje i održavanje kontakata pretvorili u umjetnost. Ovdje dajem samo površni pogled sa strane, ali za knjigu koju pripremam planiram detaljnije obraditi ove primjere.

putokaz.jpg

Kako se veze stvaraju i održavaju?

Koji su to procesi i koraci kreirale te veze?

Može li ih svako primijeniti?

Ako su jednostavni, znači li i da su laki za primjenu?

PRIČA PRVA: Osoba je započela sasvim prosječnu karijeru, naizgled uobičajenim putem - praksa prije diplome, i napuštanje fakulteta zbog viška obaveza a manjka vremena. Ono po čemu je priča karakteristična jesu ljudski kontakti i veze koji su osobu održali u struci, na bitnim događajima i u unosnim projektima. Kad god je trebalo okupiti ljude, kad god je trebalo provjeriti informaciju, naći nedostajući broj ili adresu - ova osoba je znala. Nisu to bili kompromisi niti manipulacije, nego pošteno završeni poslovi, razmjena koristi i gradnja povjerenja kroz vrijeme. Osoba nije influencer niti političar. Živi prosječan život i uvijek zna da se nekome može obratiti s pitanjem. Isto tako, kad nekome treba pomoć ili brzi odgovor, broj ove osobe u imeniku je pravo bogatstvo.

Osoba koja zna ljude

Moje pitanje tebi: Možeš li biti osoba koja zna prave ljude i odgovore?

Korak prvi: Pamti

Za početak, pamti imena, lokacije, i situacije. Priče o zajedničkim iskustvima, viceve koje ste razmijenili i probleme koje ste zajedno riješili uvijek će biti temelji veza.

Pamti kome si dužan, tko ti je učinio uslugu i kome si nešto obećala.

Ako uspiješ zapamtiti datume, rođendane i dogovore, tim bolje.

PRIČA DRUGA: Poduzetnica i poslovna savjetnica kreirala je metodu pet kontakata dnevno. Svaki dan, ona pošalje:

  1. dva pozdrava poznanicima (sa kratkim updateom o novostima i pitanjem što se kod njih dešava),
  2. dva korisna poslovna podsjetnika kolegama ili savjeta prijateljima (što znači da prethodno čuje kakve dileme imaju ili sa kakvim izazovima se susreću tih dana), i
  3. jedan prijedlog 15-minutnog sastanka potencijalnom partneru (na kome prvenstveno SLUŠA što bi mogli uraditi u zajedničkom interesu).

Za ovo joj nije potrebno više od pola sata dnevno, a garantira stalno održavanje veza i korisnih kontakata. Sastanci, naravno, nekad potraju malo duže ali to uvijek znači i dodatne ideje i prilike.

Osoba koja povezuje

Moje pitanje tebi: Možeš li biti netko ko povezuje?

Korak drugi: Zaboravljaj

Kad čuješ nečiju tajnu, zaboravljaj! Kad pomisliš da vrijediš više ili da nešto bolje znaš, zaboravljaj. Nitko ne želi podsjećanja o svojim propustima.

Zaboravi i na očekivanja od drugih ili tuđa obećanja. Zaboravi na tuđe greške i slabosti.

PRIČA TREĆA: Bio je to promašaj koji je teško zaboraviti: pogrešan govor na pogrešnom mjestu, otkazi i sramota. Nezavršeni projekti i nenaplaćene usluge. Vrlo brzo je postalo jasno da će osoba teško naći drugi posao u struci. Ipak, prijateljske veze iz djetinjstva omogućile su osobi da promijeni posao, grad i struku. Zaborav je postao rješenje, a izbrisani kontakti pomogli su da osoba započne novu stranicu u karijeri. Ostala je dužnik svima koji su zaboravili događaj, promašaj i nekadašnje veze.

Osoba koja zaboravlja

Moje pitanje tebi: Možeš li biti netko ko “zaboravlja” tuđe greške i slabosti?

Korak treći: Ponavljaj

Ponavljaj pozive na zajedničke ručkove, pića i zabave.

Ponavljaj čestitke za dobro obavljene poslove i preporuke za dobra iskustva.

Ponavljaj da su ti drugi ljudi potrebni bar koliko i ti njima.

Ponavljaj sitne ljudske zajedničke trenutke i uživaj u procesu.

PRIČA ČETVRTA: Aktivist i poduzetnik pretvorio je ovaj običaj u svojevrsni osobni proces. Svake godine odluči ponuditi korisnu pomoć bez očekivane protuvrijednosti za 100 ljudi - svakog mjeseca to je desetak susreta uz kavu ili piće na kojima odgovori na pitanja, ponudi savjet ili poveže kontakt. S vremenom ova mreža raste, razvija se, učvršćuje se i širi. Besplatno je, a pomaže kroz iskrenu volju da se korist ponudi drugima bez očekivanja uzvratne usluge.

Osoba koja daje bezuvjetno

Moje pitanje tebi: Možeš li biti osoba koja daje bezuvjetno?

I na kraju, kako graditi veze do boljeg posla?

Iako su ovi koraci jednostavni, nisu ni laki ni primjenjivi za svakoga.

Kreirati, jačati i povezivati veze koje donose poslove znači živjeti s drugim ljudima.

Veze znače povjerenje, preporuke i ljudskost. Nije ni čudo što se najbolji poslovi dogovaraju upravo zahvaljujući - vezama.

Priče o stvarnim ljudima i situacijama planiram uvrstiti u novo, prošireno i multimedijalno izdanje priručnika "Šta ZAPRAVO treba znati na prvom poslu".

Kako napredovati u poslu već od početka karijere?

Napredak u poslu nije garantiran ni pravolinijski te postoje ozbiljne šanse da se među ljudima sretnu i oni "teški" pojedinci.

Ljudskost je jedan od elemenata procesa VIDLJIVA, koji je okosnica Mentorskog programa za mlade na početku karijere.

Više informacija je dostupno na Eduza platformi i na web stranici Misije Moguće.

Steknite nove vještine:

Postanite VIDLJIV/A/I [Pametan personalni brend]

Nela Kačmarčik – Maduna
Nela Kačmarčik – Maduna
Mentorica za strateške komunikacije
Nela je doktorirala ekonomiju, magistrirala menadžment, i profesionalno se bavi komunikacijama više od 25 godina, uključujući 20 godina UN službe. Teme njenih edukacija i mentorskih programa kombiniraju ekonomiju, komunikacije i poslovne vještine.
5,0