Traje Ljubičasti tjedan / Black Friday! Na edukaciji kliknite "Rezervirajte termin" i upišite kupon LJUBIČASTI2024 da snizite cijenu edukacije.

Istražite i uštedite

Eduza blog / 24.11.2021.

Kako postati edukator

Edukator je svaka osoba koja podučava. Edukatorom postajete čim isporučite svoju prvu edukaciju, a bilo bi dobro da raditi na tome da si ojačate vaš osobni brend. Ako vam je to prihvatljivo kao cilj, idemo onda vidjeti koje sve stavove, znanja i vještine trebate svladati da biste postali edukator.

Jednom kad se odvažite, moći ćete besplatno promovirati svoju edukaciju ovdje na Eduzi. Pogledajte 20-minutni vodič o tome kako objaviti prvu edukaciju na Eduzi:

Kako NE možete postati edukator

U razgovoru s poduzetnicima i edukatorima podsjetila sam se kako se sve ne može postati edukator. Uzroci leže u sljedećim vjerovanjima (možda ćete se prepoznati u nekima ili u svima od njih):

Sabotiram samog sebe na ovaj ili ovaj način.

Ne vjerujem da tržištu treba to što bih ja podučavao/la.

Nemam vremena.

Sve sam ovo gore ja sama prošla.

Ako ne vjerujete u sebe ni u potrebu tržišta za vašim znanjem, sigurno nećete nikad naći vremena da se upustite u kreiranje prve, eksperimentalne edukacije.

No, većina stručnjaka koji vjeruju u sebe i znaju da se njihova edukacija traži također nikako ne pronalazi vrijeme za kreirati prvu edukaciju. (Ako vam treba pomoć u tome, pogledajte Eduzinu ekskluzivnu radionicu "Postanite edukator: od ideje do gotove online edukacije u 60 dana" - iako ova edukacija ne dolazi s certifikatom, možete dobiti uvjerenje o pohađanju i priložiti ga raznim natječajima).

Ovaj članak nije motivacijski govor koji bi vam pomogao nadići gore navedene barijere. Gore navedeno spomenula sam samo da se ne lažemo i da budemo načisto oko tri najveće grupe izgovora koje si mi stručnjaci podmećemo zato da ne bismo morali raditi na tome da postanemo edukatori.

Samo ću vas pitati jednu stvar:

A kako bi izgledalo kad se ne biste sabotirali, kad bi vas tržište tražilo, i kad biste imali vremena?

Istražimo zajedno tu jednu moguću stvarnost.

A što ako vjerujem u sebe, znam da ima potražnje na tržištu i mogu naći malo vremena?

Now we're talking: vi ste idealni čitatelj ovog članka!

Vas zanimaju konkretni važni koraci koji će vas dovesti do tog momenta u budućnosti, gdje sebe vidite kako držite svoju prvu edukaciju pred znatiželjnim auditorijem.

Pa idemo onda, u 6 koraka.

Korak 1: cilj prve edukacije neka bude: ODRŽATI JE

Već vjerojatno znate zašto želite educirati. Motivira vas sve ili nešto od sljedećeg:

  • Želite zarađivati od svog znanja.
  • Imate neodoljivu potrebu za dijeljenjem stečenog iskustva, znanja i vještina.
  • Želite se etablirati na tržištu kao prepoznat, cijenjen i autoritativan stručnjak.

No, s čime biste se trebali zadovoljiti po pitanju cilja vaše prve edukacije?

Kako ćete mjeriti uspjeh, tj. kako ćete uopće znati da ste uspjeli?

Moj je savjet da uspjehom proglasite samu činjenicu što ste edukaciju održali. Odradili ste svoju prvu edukaciju ikada, woohoo! ****Smatram da je napredak od ničega do nečega, od 0 do 1 toliko važan i velik da je za prvu edukaciju ovo sasvim pristojan cilj.

To je i poprilično ambiciozan cilj jer radite nešto što nikada do sada niste. Prirodno je da ćete trebati pobijediti jako puno unutarnjih demona i vanjskih faktora da biste uspjeli. Većina ljudi odustat će. Zato se oduprite porivu da ciljeve postavite išta više od pukog održavanja edukacije.

Korak 2: odaberite idealnu, ciljanu publiku (koga želite educirati)

Ovdje već zalazimo u teritorij gdje morate sjesti, razmisliti, i zapisati naziv i definiciju grupe ljudi kojima se želite obraćati.

Evo par primjera kako neke tipične definicije mogu izgledati na papiru:

  • prema industriji: 'hotelijeri u Hrvatskoj'
  • prema specifičnoj situaciji: 'fizičke osobe koje osnivaju svoju prvu tvrtku i koriste HZZ-ove mjere samozapošljavanja'
  • prema specifičnom problemu: 'vlasnici zrelih proizvodnih tvrtki koji nisu zadovoljni profitabilnošću proizvodnje'

Idealnu publiku možete probati definirati na ove i još neke druge načine, no bitno je da znate kome se obraćate, tko ima problem koji možete riješiti, i koga možete doseći.

Korak 3: odlučite koje ishode učenja želite podučavati

Što želite naučiti vaše polaznike? Zapišite te ishode učenja (learning outcomes) na papir. To će postati radni naziv vaše edukacije.

Da vidim što ste zapisali - neki primjeri:

  • 'Kako unaprijediti prodajne vještine'
  • 'Kako napredovati u karijeri'
  • 'Kako digitalno transformirati proizvodnju'

Ovo nije dobro 😥 Preopćenito je i zahvaća preveliko područje. Ako sami sebe uvalite u kreiranje edukacije pod nazivom 'Prodajne vještine', taj preveliki zalogaj pojest će vas.

Ovakve grandiozne teme veće od života mogu podučavati iskusni edukatori s programima koji traju nekoliko dana ili mjeseci. Možete doći tamo ako preskočite ovu prvu prepreku.

Moj je savjet da za prvu edukaciju odaberete nešto kratko i praktično u trajanju 45-90 minuta. Ako je cilj isporučiti prvu edukaciju ikada, tada se ne natječete za nagradu poslovnog edukatora godine.

(Ako se ta nagrada nigdje još ne dijeli, Eduza će je izmisliti.)

Evo boljih, usko određenih tema:

  • 'Kako putem hladnih telefonskih poziva uspješno dogovarati sastanke'
  • 'Taktike pregovaranja o prvoj povišici plaće za novozaposlene'
  • 'Vodič za evaluaciju softverskih rješenja za proizvodne tvrtke'

Je l' da je ovako bolje?

Je l' da je lakše odlučiti što uključiti, a što izbaciti iz ovakve edukacije?

Korak 4: ispišite grubi sadržaj edukacije u tablicu sadržaja

Od kojih će se cjelina sastojati vaša edukacija?

Uzmite papir od drva ili digitala i u natuknicama napišite koje teme trebate obraditi da biste uspješno ostvarili ishode učenja, ovako:

  • Misao / tema 1
  • Misao / tema 2
  • Misao / tema 3

To je to. U prvu edukaciju koja će trajati 45-90 minuta vjerojatno ni ne možete ugurati više od par tema.

Primjer kako sam ja to napravila: 2020. sam snimila video pod nazivom SEO optimizacija koristeći Google Search Console (GSC). Da bih pružila ishod učenja u jednostavnoj 45-minutnoj video edukaciji, odabrala sam sljedeće tri teme:

  1. Kako u GSC alatu pronaći ključne riječi za koje već kotirate?
  2. Kako procijeniti koju stranicu Vašeg weba optimizirati?
  3. Kako procijeniti za koje ključne riječi se isplati raditi optimizaciju?

To su tri osnovne radnje koje tim redoslijedom treba demonstrirati da bi osoba naučila osnovnu SEO optimizaciju koristeći ovaj konkretan alat.

Kad ste gotovi sa svojom tablicom sadržaja, krećete na sljedeći korak (što bi startupi u Silicon Valleyu rekli: idete validirati svoju ideju).

Korak 5: pokažite tablicu sadržaja članovima ciljane publike

Nađite 5 sugovornika.

Recite im da za koji tjedan planirate organizirati edukaciju ovog naziva s ovim ishodom i ovim sadržajima.

Direktno ih pitajte da li su zainteresirani pohađati ovu temu, i da ih želite obavijestiti kad edukacija bude formirana i spremna za prijavu.

Ako nađete jednog jedinog polaznika, to je jako dobro.

'Pa ne mogu držati edukaciju jednom jedinom polazniku'

Naravno da možete 🙂

Vratimo se nazad na cilj: cilj je održati edukaciju. Ako je održite, uspjeli ste. Nigdje nisam definirala koliko puno morate zaraditi, i koliko veliku publiku morate privući.

Podsjećam vas da u ovom trenutku još ne znate kako odlično prodavati točno tu edukaciju. To će to biti jedan od razloga što dio sugovornika neće biti zainteresiran.

Također, još ne znate što točno predstavlja pravu vrijednost edukacije koju biste trebali naplatiti. To ćete saznati po putu, nakon što edukaciju održite, i nakon što počnete razgovarati s polaznicima.

Ili možda još niste izgradili dovoljno veliku mrežu kontakata kojoj biste mogli plasirati informaciju da nešto educirate, pa vam možda treba i više od 5 sugovornika da biste uspješno validirali svoju edukaciju.

Zbog svega toga jedan polaznik dovoljno je vrijedan.

Korak 6: Odredite datum i mjesto, naplatite i krenite producirati

Dajte si barem mjesec dana za pripremiti i održati prvu edukaciju.

Konkretan rok održavanja natjerat će vas da se prestanete folirati i da počnete raditi na edukaciji.

U prezentaciji otvorite 5 praznih slajdova:

  1. slajd: naslovna stranica s nazivom vaše edukacije
  2. slajd: naziv misli / teme 1
  3. slajd: naziv misli / teme 2
  4. slajd: naziv misli / teme 3
  5. slajd: pozdrav / hvala poziv na akciju

Ovih 5 slajdova predstavlja kostur vaše edukacije. Krenite od toga. Ja uvijek krećem od grubog okvira, tj. od kostura.

Evo kako ovi kostur-slajdovi izgledaju u jednoj od mojih nedavno održanih radionica:

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo.png

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo (1).png

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo (2).png

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo (3).png

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo (4).png

Prezentacija - Pisanje web sadržaja za uslužne tvrtke - Solo (5).png

Cijela prezentacija iz koje sam ove izvadila ima 35 slajdova. Cijela radionica sastoji se ne samo od prezentacije, nego i popratnih materijala: radnih bilježnica i prototipova weba, no takve napredne stvari radit ćete kad se malo uvježbate.

Ogroman uspjeh: postali ste edukator! Što sada?

Čestitajte sami sebi, jer ste ostvarili svoj cilj: održali ste svoju prvu pravu edukaciju.

Nije bitno koliko ljudi je prisustvovalo (i jedan polaznik je vrijedan.)

Nije bitno koliko ste zaradili (vjerojatno ste u gubitku, ali ste na dobitku po pitanju novostečenog iskustva i samopouzdanja).

Nije bitno koliko ste vremena potrošili (vjerojatno puno previše, ali svaku sljedeću edukaciju sad ćete moći pripremiti u 5-10% vremena koliko ste potrošili na ovu).

Ostali ste živi i napravili ste iskorak u potpuno novu, ispunjujuću karijeru poslovnog edukatora.

Čestitam vam i ja jer ste prije ovog prvog koraka živjeli u paralelnom svemiru u kojem nije bilo moguće da ćete živjeti od prodaje znanja. Prva edukacija jest kao putovanje kroz crvotočinu nazad u ovaj svemir u kojem je moguće educirati i zarađivati. Welcome back, traveler!

I što sad?

Ništa tako spektakularno kao putovanje kroz crvotočinu (a prvo je najteže!) Samo nastavite educirati:

Kako širite svoj utjecaj, tako ćete nalijetati na probleme i izazove s kojima se vaša ciljana publika susreće. Dobit ćete ideje za nove edukacije, možda tematski slične ovoj koju ste već održali. To će vas možda motivirati da proširite vašu prvu bebicu u seriju edukativnih modula koju možete naplatiti više i dizajnirati bolje.

Steknite nove vještine:

Postanite edukator: od ideje do gotove online edukacije u 60 dana

Višnja Željeznjak
Višnja Željeznjak
Edukatorica i savjetnica za edukacijski marketing i B2B digitalni marketing
Višnja je pokretačica Eduze, platforme za pronalaženje i plasiranje poslovnih edukacija na kojoj čitate ovaj članak. 21+ godina iskustva na području digitalnog marketinga i prodaje stekla je radeći na stotinama projekata razvoja web stranica u okviru svoje tvrtke Logit internet usluge d.o.o.
5,0

Stručnjaci, želite nuditi edukacije i tako živjeti od svog znanja?

Eduza je platforma koja vam pomaže izgraditi vaš osobni brend kao stručnjaka i edukatora te promovirati vas i vaše edukacije. Prijavite nam vaše edukacije i mi ćemo ih uvrstiti u Eduzin katalog poslovnih edukacija.