Želite voditi bilješke zbog kojih ćete naučiti i zapamtiti više tijekom poslovnih edukacija?
Od malena nas uče da bismo trebali zapisivati sve što je bitno. U nekim školama i razredima dio ocjene dobiva se upravo na temelju pregledavanja bilježnice. Čovjek bi pomislio da ćemo zbog toga svi postati stručnjaci za vođenje bilješki.
(Narator: nismo svi postali stručnjaci za vođenje bilješki.)
Pogreška 1: bilješke kao transkript
Često vidim ljude kojima bilješke izgledaju kao doslovni transkript edukacije. Ako tako radite, preporučujem vam da radije koristite kameru ili diktafon. Ako se trudite hvatati svaku riječ predavača, ovisno o brzini njihovog govora jedva ćete stići sve zapisati, a kamoli razmisliti o tome što čujete. Fokus na riječi i slova bit će 100%, a na sadržaj i razumijevanje edukacije 0%.
Pogreška 2: pretjerana urednost
Druga česta greška koju vidim je pretjerana urednost i dizajn pri vođenju bilješki.
Nema ništa loše u bilješkama koje imaju svoju strukturu, uredno podcrtane i obojane naslove ili precizne ilustracije. Problem je kada to sve pokušavate raditi za vrijeme edukacije. Kao i u prethodnom primjeru, većina fokusa bit će vam na pisanju ili dizajnu bilješke, pa nećete moći kvalitetno pratiti edukaciju.
Tijekom edukacije vodite korisne bilješke, a kasnije ih slobodno prepišite i ako tako želite, stvorite od njih remek-djelo.
Preporučujem: Cornell metoda za strukturirano vođenje bilješki
Polaznicima mojih edukacija preporučujem da koriste jednu vrlo jednostavnu metodu vođenja bilješki, Cornell metodu. To nije nova ideja: koncipirao ju je W. Pauk (profesor na sveučilištu Cornell) u 1950-im godinama.
Metoda podrazumijeva podjelu stranice u 3 sektora:
- Desnih 70% površine stranice služit će nam za kratke natuknice (to je ono što možemo nazvati ”klasične bilješke”).
- Lijevih 30% stranice služit će nam za zapisivanje ključnih misli i pojmove te pitanja.
- Na samom dnu stranice ostavljamo mjesta za 2-3 kratke rečenice sažetka svega što smo zapisali na toj stranici.
Vođenje bilješki za vrijeme edukacije
Sada kada imamo strukturu stranice, možemo krenuti voditi bilješke:
- U desnom (najvećem) segmentu pišete ono što zovemo klasične bilješke. To su kratke natuknice koje sadrže detalje i koncepte koji vam se učine bitni za zapisati.
- U lijevom stupcu pišete pitanja ili ključne misli. Njih smatrajte mini-podnaslovima od jedne ili dvije riječi (ili kratice). Nema strogog pravila, ali preporučujem da nekoliko minuta predavanja sažmete u jednu ključnu misao. Tako nećete pretjerati i imati stotinu pojmova. Pisanje ključnih misli tjera vas na fokus: kako ćete inače moći 5 minuta nečijeg izlaganja elegantno sažeti u misao od jedne ili dvije riječi?
Nakon edukacije: sažimanje i ponavljanje
Velika važnost i korist Cornell bilješki dolazi nakon same edukacije. Iznimno su dobre za efikasno ponavljanje. Ne kaže se bezveze da je ponavljanje majka učenja: ono je ključno za kvalitetno usvajanje novih znanja i vještina.
- Nakon edukacije (ili na pauzi, u slučaju dulje edukacije) prekrijte desnu stranu i pokušajte sve prepričati koristeći samo ključne misli.
- Zatim provjerite desnu stranu da vidite nedostaje li nešto u vašem prisjećanju.
- Na kraju pišete sažetak. On se ne odnosi na čitavu edukaciju, već svaka stranica ima kratki sažetak (1-3 rečenice). Pisanje tog sažetka zahtijeva aktivno razmišljanje o edukaciji i pomoći će vam bolje zapamtiti najbitnije informacije. Sama kratkoća sažetka koristit će vam da u budućnosti možete proletjeti kroz bilješke i svega se brzo prisjetiti.
Evo primjera kako bi izgledalo da je netko vodio Cornell bilješke za ovaj blog post:
Povremeno čitajte vlastite bilješke (i podijelite ih s drugima!)
Ako ste se već potrudili voditi korisne bilješke, moj je savjet da im se onda povremeno i vratite i pročitate ih.
Ljudi s instinktom edukatora (odlikaši :) svoje bilješke dodatno odlučuju podijeliti s drugima, javno. Pogotovo ako ste bili na nekoj od mojih edukacija, fotkajte svoje bilješke, napišite što je jedna najvažnija korist koju ste dobili od mojih edukacija, i objavite to na društvenim mrežama.
Ako imate pitanja ili želite naučiti više o efikasnijem učenju i drastično boljem pamćenju, povežimo se na LinkedInu ili posjetite Super Student web.
Dino Benedetti od malena traži načine za bolje pamćenje i učenje. Tehnike koje je otkrio i usavršio pomogle su mu da postane učenik generacije, prođe gimnaziju s peticama i upiše zagrebački FER - sve to dok je aktivno trenirao i postao državni prvak u kickboxingu. Već nekoliko godina drži edukacije koje je prošlo preko 500 polaznika, a njegove savjete na društvenim mrežama prati preko 29.000 ljudi. Njegov obrt za poduke pronađite na https://www.superstudent.hr/.