Sigurno ste čuli za SWOT analizu - jednostavan, a jako moćan analitički alat. Iako je poznat, zanemaren je i rijetko se koristi.
Čini se da je veći naglasak na upotrebi nekih kompleksnijih analiza i postupaka. Zašto je tako? Možda se zbog jednostavnosti primjene:
- u potpunosti ne razumije svrha SWOT analize, važnost ni stvarni potencijal i snaga
- podsvjesno se kompleksnost često percipira kao bolja, pouzdanija i vjerodostojnija
SWOT analiza: primjeri iz više perspektiva
U čemu je snaga SWOT analize?
U osvješćivanju četiri izuzetno bitne stvari:
- vlastite snage (S - Strengths - gdje ste i u čemu ste jako dobri)
- vlastite slabosti (W - Weaknesses - ono što treba poboljšati)
- prilike (O - Opportunities) koje se mogu iskoristiti (kako svoje snage iskoristiti za napredak)
- prijetnje (T - Threats) koje dolaze iz vanjskog svijeta (ono što može utjecati negativno na poslovanje, karijeru…)
SWOT analiza također daje jedinstveni uvid u situaciju: gdje ste, što možete, koji su vam potencijali u stvarnom vremenu, a što vas priječi u ostvarenju ciljeva. To je temelj za stvaranje realne strategije, operativnih poslovnih planova i kreiranje stvarne mogućnosti za njihovo ostvarenje.
Koliko često treba raditi SWOT analizu?
Svako poduzeće trebalo bi barem jednom godišnje raditi SWOT analizu poslovanja jer to predstavlja nužnost i svojevrsnu „higijenu“. Danas je jedina konstanta stalna promjena i možda:
- već sljedeće godine ili prije, situacija postane drugačija,
- snage koje posjedujete, možda neće biti tako jake,
- sadašnje prilike, možda više neće postojati.
Primjeri korištenja SWOT analize u različitim situacijama i iz različitih perspektiva
Planirate plasirati na tržište novi proizvod ili uslugu
SWOT analiza pomoći će vam objektivno sagledati situaciju i dati uvid kako tržište diše, gdje pronaći svoju nišu, koja je vaša prednost u odnosu na konkurenciju, a gdje ste tanki i što treba poboljšati u izvedbi (kvalitetu, pakiranje, cijenu, način prodaje, distribucije ili nešto treće).
Želite izaći na novo tržište, ući u novi segment poslovanja ili otvoriti novu poslovnicu/predstavništvo
SWOT analizom osvijestite svoju poziciju, pomozite si u odluci. Doznajte što vas čeka kako biste svoje prednosti i snage pravilno i ciljano usmjerili, a prevladali potencijalne nedostatke i prilagodili svoje planove.
Planirate investicijski projekt
Napravite SWOT analizu projekta. Saznanja koja dobijete pomažu u odluci kod financijske analize isplativosti ulaganja.
Sagledajte svoju financijsku situaciju i njenu perspektivu u budućnosti
Pomoću SWOT analize dobit ćete smjernice o vlastitim mogućnostima financiranja i zaduženja.
Osvijestite kako kotirate u svojoj tvrtki
A kako kotirate među kolegama iz iste branše?
Tu pomaže osobna SWOT analiza, a dat će vam odgovore: Imate li potrebne vještine i kompetencije u skladu sa zahtjevima posla i vremenom ? Što trebate poboljšati i usavršiti? U čemu ste izvrsni i što vas izdiže iznad drugih?
Razmislite u odnosu na što bi vam još mogla biti korisna SWOT analiza! Ako zaronite dublje, vjerujem da ćete je početi koristiti često jer zabavno je i važno osvijestiti što je i koliko dobro, a na čemu još treba raditi i u poslovnom i u privatnom svijetu.