“Ako želiš napredovati brzo, kreni sam. Ako želiš stići daleko, putuj u društvu” - kaže neka afrička izreka i mi smo joj povjerovali.
Nakon zajedničke pripreme ponude za jedan tender (koja je neuspješno završila), Tomislav, Svjetlana i ja pomislili smo da ima smisla napraviti zajedničku ponudu spremnu za neke buduće tendere. Na početku je izgledalo logično i jednostavno, iako smo s vremenom naučili što sve nismo znali da nismo znali.
Upravo tome služi ova serija blog zabilješki, jer - šteta bi bilo da sve što učimo ne bude korisno i drugima, koji možda imaju namjeru kreirati zajednički program s više edukatora namijenjen uslužnim IT biznisima.
Započeli smo provjerom - da li se uopće slažemo. Drugi korak je bio da postavimo sebi niz ozbiljnih pitanja, zahvaljujući pomoći odvjetnice Ivančice Bobek, koja je ujedno i autorica knjige “Uspješna poslovna partnerstva”.
Okvirna pitanja za partnerstvo kao temelj budućeg partnerskog ugovora
- Svrha zajedničkog djelovanja
- Temeljne vrijednosti
- Predmet poslovanja - glavni, ima li ih više, koji su
- Poslovni model - jedan ili više njih
- Koji su ulozi i koliki su - što tko unosi, odnosno daje
- Koja su čija prava temeljem unesenih uloga, koje su obveze (pri čemu prava i obveze ne moraju odgovarati veličini odnosno vrijednosti unesenih uloga)
- Postoje li dodatne činidbe - nešto što će te kontinuirano ili povremeno tražiti
- U slučaju smrti, želite li da neki od nasljednika sudjeluje u poslovanju
- U slučaju da netko želi izaći, je li ograničen u tome određeni vremenski period odnosno je li mu to zabranjeno, može li svoj udio prenijeti drugima ili mu za to treba suglasnost ostalih
- Zabrana konkurencije - da ne radi to isto s nekim drugim
- Postoje li slučajevi kad nije prihvatljivo da osoba ostane u projektu - koji su to slučajevi? Što se dogodilo?
- Ako netko odlazi, odlaze li i svi drugi?
- Hoće li netko u ovom trenutku dobiti opciju da stekne udio u projektu kasnije nakon što se ispune određeni uvjeti
- Prava (intelektualno vlasništvo) na materijalima
- Tko upravlja - jedna osoba ili više njih, upravljaju o svim temama ili neke teme se donose zajednički, neke se donose samostalno (financije, pa koji iznos upravljanja financijama, marketing, poslovna strategija, poslovni model, predmet poslovanja, prodaja....), ako se odlučuje zajednički o nekoj temi/temama, kojom većinom se odlučuje
Na neka pitanja smo odgovorili na početku, a neka ostaju za skoru budućnost.
Nakon niza online sastanaka, bilo je vrijeme i da organiziramo radionicu uživo. Budući da živimo i radimo na različitim lokacijama, dogovor je bio da sastanak bude u Zagrebu.
Možda je tajni sastojak koji je pomogao naš zajednički rad bila i lokacija - umjesto u nečijem uredu ili sterilnom poslovnom objektu, sastanak smo dogovorili u Parku Maksimir.
Red šetnje, kavica na suncu, sve uz razgovor i dogovore. Prve ideje bile su spremne!
Odmah smo javili Višnji u Eduzu, jer smo znali da je njena želja bila da edukatori upravo ovako - surađuju i dogovaraju zajedničko djelovanje.
Naredni korak bila je SWOT analiza i definiranje problema.
SWOT: Naše snage, slabosti, prilike i prijetnje za zajednički nastup
Snage: Svatko od nas ima desetljeća profesionalnog iskustva. Imamo formalno obrazovanje, kontakte i želju da pomognemo ukloniti prepreke razvoju uslužnih tvrtki. Zajedno, činimo kombinaciju znanja i iskustva koju teško može postići jedan edukator. Dijelimo zajedničko razumijevanje - da je komunikacija ključ koji otvara vrata poslovnog uspjeha.
Slabosti: Budući da imamo i druge poslove na kojima radimo, vrijeme koje možemo posvetiti ovom eksperimentu ograničeno je. Imamo nejasnoća o tome kako posložiti program, koliko ponuditi besplatno i kako formirati cijenu. Naše partnerstvo je na početku i učimo se i komunicirati jedni s drugima.
Prijetnje: Novi smo na tržištu, bez obzira na prethodno iskustvo koje smo imali u drugačijim kontekstima. Naši kontakti i klijenti možda nas poznaju po nečemu drugom. Nismo detaljno ispitali tržište, i to će nam biti prvi zadatak na početku.
Prilike: Znamo da je svakom uslužnom biznisu potreban objektivan i stručan savjet - jer “ne možeš iznutra vidjeti etiketu na svojoj kutiji”. Znamo da su interaktivne radionice prilagodljive potrebama polaznika tražene. Kao Eduzini founding members, Imamo podršku Eduza platforme i namjeravamo to iskoristiti.
Problem koji rješavamo: prokletstvo znanja
Iz teorije su nam poznate potencijalne prijetnje sa kojima se suočavaju naši budući klijenti.
Bez obzira da li se radi o privlačenju novih klijenata, nepovoljnim recenzijama ili manjku kvalitetnih djelatnika - sve je poznato i istraženo. Radeći zajedno, možemo dati vrijedne sugestije i odgovore na radionicama.
Zaključili smo da je zajednički nazivnik za većinu problema u komunikaciji, posebno u IT sektoru: prokletstvo znanja.
Ponekad je to uzrok nerazumijevanja s klijentima. Ponekad uzrokuje sukobe unutar tima.
Najčešće su vidljivi simptomi: pad prihoda, otkazi, loši međuljudski odnosi ili negativne recenzije.
Kroz primjere, studije slučajeva i priče iz stvarnog života, možemo pomoći da se problemi prepoznaju, a uzroci otklone.
Idemo dalje: Eduza show i radionica
Za početak imamo dva datuma:
Zajednička radionica: Uklonite prepreke rastu i razvoju svog uslužnog IT biznisa
Saznajte još više o radionici.
Vidimo se!
Nastavak slijedi.